Over back-ups en een kokendwaterkraan

We weten het allemaal: zorg dat je een back-up maakt van je belangrijke bestanden. Dus dat doen we dan ook regelmatig. En toen hield de harde schijf ermee op. Dat was het moment dat we ons realiseerden dat we de outlook.pst file niet hadden geback-upt… Nu hebben we ook nog allebei een laptop, met (bijna) dezelfde mailboxen erop, dus dan denk je: dat valt wel mee. Ondertussen gaat de tijd en het werk door. En merk je hoeveel er in Outlook staat en stond. Verzonden items, bijvoorbeeld.

Kokendwaterkraan

Ik maak nu eerst even een uitstapje naar onze Cooker, pardon: Quooker. In de volksmond is het bedrijf Quooker synoniem geworden voor kokendwaterkranen. Lang geleden gebeurde dat in de VS al met Xerox. Daar zeggen ze namelijk niet to copy maar to xerox. En je kent natuurlijk de luxaflex, googelen of fotoshoppen. Kortstondig hadden we het over Whatsappen, maar dat werd al snel afgekort tot Appen. Enfin, wij hebben dus een kokendwaterkraan en die is niet van Quooker, maar zo noem ik hem wel. Het had nog best wat voeten in de aarde voordat we de kraan hadden. Dat zat zo: ik bestelde de Quooker van een ander merk en had netjes betaald. Vervolgens krijg ik een mail:

De kraan die u heeft besteld is niet leverbaar. Erop vertrouwende u goed geïnformeerd te hebben…

Ik terugmailen:

Nou nee ik ben nog niet goed geïnformeerd, want wat gebeurt er nu? Ik zag op jullie site dat het apparaat met een iets andere kraan wél leverbaar is. Kunnen we afspreken dat ik die krijg?

Het antwoord:

Nee, ook die kraan is niet meer leverbaar. Erop vertrouwende u goed geïnformeerd te hebben…

Echt. Met stoom uit mijn oren heb ik een bericht getypt in extra grote letters (Dat is trouwens wat we aan anderen adviseren om niet te doen.). Uiteindelijk kwam het daarna goed en kreeg ik een andere kraan geleverd. Helaas gaat die nogal vaak kapot.

Het houdt niet op

Volgens de monteur die er het laatst bij was, is Daalderop het merk Quooker dat wij hebben wel goed. En hebben wij alleen pech dat er al 4 keer een monteur bij is geweest. (Ik probeerde het subtiel te vragen, ik vertelde dat de Wegenwacht een keer over een Renault auto zei: dit merk zie ik het meest in mijn werk. Maar de monteur gaf geen krimp. Gelukkig is er internet. In een simpele zoekvergelijking wint Quooker van Daalderop.) Ach, ik heb wel 5 jaar garantie en we gebruiken de kraan heel vaak (we ‘tappen onze koffie en thee’ – tot gruwel van onze lokale barrista, maar kennelijk zijn we op dat gebied niet zo kieskeurig). Dus als we na 5 jaar een nieuwe moeten kopen, is het ons die investering zeker waard.

En wat heeft dat met back-uppen te maken?

Bear with me. Het volgende: de monteur wilde (weer) een foto maken van de factuur. Kennelijk is het feit dat ik de garantie op de website heb verlengd niet genoeg. Ook al heb ik daar serienummer, aankoopdatum en winkel vermeld. Nee, bij elke reparatie moet ik de factuur opnieuw laten fotograferen. Als de werkorder is afgehandeld, verwijderen we de foto uit de database, zei de monteur. En nu mag je 1x raden waar de originele factuur zich bevond. Juist, in de gecrashte Outlook.pst file. Oeps. Ik ben helemaal niet meer gewend om belangrijk te doen over aankoopbonnen. Doet mijn verzekeraar bijvoorbeeld ook niet. Maar dit bedrijf kennelijk wel. Om de monteur gedoe te besparen, heb ik gebeld met de webwinkel en warempel: die mailden mij binnen 5 minuten de factuur. Blijkbaar is het toch een beter bedrijf dan het bij mijn bestelling leek 🙂

De moraal van dit verhaal

Maak altijd back-ups van ál je bestanden. Koop geen Renaults en geen Daalderop Quookers. De monteur is het visitekaartje van je bedrijf als er iets misgaat. Deze monteur stond pal achter het product. En soms kan een ogenschijnlijk slecht bedrijf je toch positief verrassen. Ik blijf alleen benieuwd wat er zou zijn gebeurd als ik ze had gemaild…