#TVOH – Deze 5 dingen vielen mij op als communicatiespecialist

Afgelopen vrijdag ging The Voice Of Holland weer van start. Samen met de kinderen kijken, chocomelk erbij… gezellig! De kinderen genieten er echt van, ze gunnen iedereen dat ze ‘door’ zijn en dan het liefst nog met alle 4 de stoelen omgedraaid. Dan staan ze springend te juichen voor de tv. Eerst was er nog de voorpret, in ieder geval bij dochterlief. Ze ging druk aan de slag om the Voice na te bouwen van Lego: ‘ik heb een gezicht nodig dat niet lacht, voor Anouk…’. Hierboven zie je het resultaat. Zelf kijk ik op een wat andere manier dan de kinderen. Ik ben nieuwsgierig hoe ze ons bewegen om vooral te blijven kijken. Daarom vandaag in mijn blog: 5 dingen die mij opvallen als ik TVOH kijk.

1. Open met een knaller

The Voice begon ooit in een tijdperk dat iedereen de aapjeskijktelevisie van Idols en aanverwante shows zat was. Het ging om de kwaliteit. De eerste klap is een daalder waard, dus werd er in de eerste uitzending flink uitgepakt. Er gingen relatief weinig mensen naar huis, het was vooral een feestje.

2. Het gaat om het verhaal

Wat dit betreft is the Voice geen uitzondering. Mensen houden van verhalen. Van persoonlijke drama’s over liefde, verlies en het overwinnen van onzekerheid. Maar ook van het verhaal van de bad guy die onderuit gaat. In de eerste aflevering was daar het meisje ‘met een attitude’ die ‘schijt had aan alles’ – dat laatste werd 2 of 3 keer herhaald. De kinderen hadden nog niks door, maar ik wist het: er gaat geen enkele stoel draaien. En zo geschiedde. Was ze nou echt zo slecht? Mwa. Maar ja, ze ‘had schijt’…

3. Keep the dream alive

Als kijker moet je het gevoel hebben dat iedereen the Voice kan winnen. En dat je heus niet al bekend hoeft te zijn op Social Media. Dus werd er een jongen getoond die veel volgers op Instagram had, waaronder een aantal Bekende Nederlanders. Ook deze jongen mocht naar huis. Een hele geruststelling voor al die tieners met maar 20 volgers waaronder papa en mama en oom Harrie.

4. Mensen maken graag deel uit van ‘de incrowd’

Er keren regelmatig deelnemers terug uit eerdere seizoenen. Soms uit “the Voice Kids”, maar vaak zijn het mensen die het eerder niet gehaald hebben. Door nog even de oude beelden te laten zien, ontstaat er een soort van herkenning. Je krijgt het gevoel dat je deel uitmaakt van een bijzonder soort mensen, TVOH-kijkers. <- zie je die afko die ik gebruik? Dat is van het zelfde laken een pak.

5. Een aangepaste huisstijl – geen Redroom meer…

Vodafone had natuurlijk de beste kleur om hoofdsponsor te zijn. En de Redroom sloot prima aan bij hun product Red. Vanaf dit jaar is het echter het Magenta van de ‘Onberkte databundels van T-Mobile’ waarmee ze het moeten doen. En het geel van de Lidl. De vervanger van de Redroom laat nog op zich wachten, maar je zag dat de vormgevers al druk waren met de nieuwe kleuren. Zo was er een shot vanuit de toekijkkamer (hoe noem je die ruimte waar ouders en vrienden staan?) waarin het podium ineens heel netjes magenta en geel was gekleurd – om aan te sluiten bij de nieuwe sugardaddy’s neem ik aan.

Maar wat heb jij hieraan?

Of je nu schrijft of op een andere manier content verzorgt, deze dingen kun je zelf ook toepassen. Een goed verhaal goed openen en aansluiten bij de huisstijl van je opdrachtgever spreekt voor zich (1, 2 en 5). De andere punten gaan erover dat je je publiek echt deelgenoot maakt van je content. Ze moeten voelen dat die content speciaal voor hun is en dat je boodschap voor hen haalbaar zou kunnen zijn.

Inspiratie werkt aanstekelijk. Ik had deze blog nooit geschreven zonder het enthousiasme van de kinderen en het Legopodium. Zo zie je maar weer. Zijn jou nog andere dingen opgevallen bij TVOH waar we van kunnen leren? Deel het in de reacties!