Jaarverslag

Meer dan cijfers op een rij

Met je jaarverslag geef je inzicht in je financiële situatie als bedrijf. Beleggers en aandeelhouders kijken niet alleen naar de cijfers. Maar ook naar de manier waarop die tot stand kwamen. Zorg voor een helder verhaal. En zorg ervoor dat het prettig leesbaar is.

 

Moment van reflectie en een blik vooruit

Heb je een visie of missie voor je bedrijf? Kernwaarden? Heeft je bedrijf een doel dat je binnen een aantal jaar wilt bereiken? Koppel het verloop daarvan dan ook terug in het jaarverslag. Dat geeft een gevoel van verbondenheid en groei. Vertel wat je bedrijf in het afgelopen jaar heeft gerealiseerd om doelen te halen. En welke kansen er nog liggen voor het komende jaar of de komende jaren.

 

Ook het sociaal- of milieu-jaarverslag

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen is niet meer weg te denken uit het bedrijfsleven. Vertel erover in een apart jaarverslag. Zo vergroot je de betrokkenheid van uw mensen.

 

En prettig leesbaar!

Een jaarverslag kan al snel saai worden. Of zelfs irritatie oproepen onder medewerkers: ‘Ik krijg overal de schuld van’. Een paar tips:

  • Zorg voor een positieve schrijfstijl. Spreek over verbeterpunten, kansen. Maar wees wel duidelijk. Zuur is zuur en zoet is zoet.
  • Laat collega’s zelf aan het woord. Voeg bijvoorbeeld tekstkaders toe met bijzondere verhalen over het afgelopen jaar.
  • Kies voor een lezersgerichte structuur. Dat kan relatief eenvoudig met een logische indeling of door te werken vanuit een thema.

Ook een inspirerend jaarverslag?