We horen het al een aantal jaar: “Het zijn gekke tijden”. Mensen hebben het dan vaak over Trump, Brexit en klimaatverandering. Of over de miljoenenkat, een scheldpuber die een platencontract krijgt of kindervloggers. En net toen we met zijn allen dachten dat het niet gekker kon, kwam Corona.
Heftige tijden
Ik hoop als eerste dat het werkt, dat we die curve echt platslaan met zijn allen. En ik hoop dat we allemaal blijven kopen, geld blijven uitgeven, zodat de economie enigszins overeind blijft. Dat alle ondernemers en anderen die ineens zonder werk zitten, kunnen rondkomen. Maar ook dat ik mijn moeder weer kan meenemen voor de lunch. In plaats van de verzorging bellen of ze haar naar het raam willen sturen om te zwaaien.
Gelukkig zie ik ook positieve dingen
De kinderen zijn best vlot omgeschakeld naar school op afstand. Een beetje homeschooling erbij want ze hebben af en toe uitleg nodig en de juf is niet zomaar op afroep beschikbaar. En ik zit er toch. Gelukkig zijn er wel momenten dat de hele klas contact heeft. Terwijl ik wat opruim, luister ik mee: “Allemaal jullie microfoon dicht” “Ik verveel me wel.” Vinger opsteken is vervangen door de chat, “ik” chatten de kinderen die aan de beurt willen komen. “Jongens daar is de chat niet voor bedoeld”. Kinderen blijven gelukkig kinderen en het is mooi om te zien hoe ze zich aanpassen. En het maakt geen fluit uit hoe vaak ik zeg dat het geen vakantie is. Stiekem voelt het gewoon wel een beetje zo.
Daarnaast zie je de vele oproepen van mensen die zich aanbieden om boodschappen te doen of bedrijven die medewerkers met een BIG-registratie gratis uitlenen aan de zorg. Restaurants bieden thuisdiners aan en na het nieuws over de doorgedraaide bloemen bleek ik niet de enige die een bloemetje aanschafte. Op de website van topbloemen stond een melding dat ze het erg druk hadden. Hopelijk blijft dat zo.
Overleven slokt alles op
Als je echt in nood bent, en probeert te overleven, dan is overleven het enige dat speelt. Hopelijk zijn er ook voor jouw situatie regelingen die ervoor zorgen dat je het redt. Ik schat in dat ik je in deze situatie niet echt kan helpen. Ja, ik bestel dat bloemetje, of ga checken of de pizzeria waar we graag komen nu thuis bezorgt. Maar ik verwacht niet dat onze kennis over communicatie je helpt met overleven. Denk je dat ik daarmee wel kan helpen? Meld het mij en ik kijk wat je kan doen.
Rustiger vaarwater geeft ruimte
Sommige bedrijven staan (voor een deel) stil. Nu hoor ik altijd vaak over dingen als de website, of social media “daar kom ik niet aan toe.” Dus nu heb je daar wel de tijd voor. Ik geef je graag tips hoe je hiermee van start kunt
Wat is je doel?
Het is altijd goed om te beginnen met het doel, zodat je weet waar je prioriteit ligt. En soms kom je erachter datje ergens anders moet zoeken. Wie bezig wil met zijn communicatie heeft daar vaak een van de volgende redenen voor:
- meer verkopen
- klanten behouden
- een andere doelgroep aanspreken
- beter aansluiten bij de bestaande doelgroep
- de website is alweer 10 jaar oud
- je merk veranderen (rebranding)
- nieuwe producten of diensten aanbieden
- toch maar tutoyeren?
- onnodige contacten voorkomen
- je missie en visie aanscherpen
- iets met social media doen? content marketing? social selling?
- …
Dit lijstje heb ik gebaseerd op de vragen waar mensen ons mee benaderen. Je ziet dat sommige mensen al een oplossing in gedachten hebben (‘iets doen met social media’) en anderen echt vanuit het probleem beginnen (‘ik verlies klanten’).
Neem de tijd en ga brainstormen
Brianstormen kan je prima alleen doen, maar ook op afstand, met (digitale) gele briefjes. Bedenk voor jezelf wat jouw doel is. Vraag door en wees kritisch. Waarom zou je iets willen doen met social media? Wat wil je daarmee bereiken? Is social media daar de beste oplossing voor? Schrijf veel op, de post-its dwingen je bondig te zijn. Bovendien kun je de briefjes makkelijk opnieuw ordenen. Als iedereen zijn zegje heeft gedaan, heb je je belangrijkste problemen in kaart. Zet ze als laatste op volgorde van prioriteit. Nu weet je waar je aan kan gaan werken.