Wanneer is je idee sprint ready? – Scrum voor communicatieprofessionals (deel 2 van 4)

Vandaag kun je weer verder lezen in de serie Scrum voor communicatieprofessionals. In deel 1 las je wat scrum is en in deze blog gaan we het hebben over het voorwerk: hoe maak je een idee sprint ready? Met tips voor communicatieprofessionals.

Ik heb een idee, wat nu?

Stel, je hebt bedacht: ‘er moet een feedback-knop op de website komen’. Hoe gaat dat dan in zijn werk? Ideeën draag je aan bij de Product Owner, de producteigenaar. De Product Owner is de klant of opdrachtgever waar het team voor werkt. Hij gaat over de lijst met onderwerpen waar het team aan gaat werken de (product) backlog. De PO bepaalt de prioriteit, de volgorde waarin het team aan de onderwerpen werkt. Als een idee op de backlog zo ver is uitgewerkt dat iedereen weet wat er moet gebeuren, is het sprint ready en kan het ingepland worden. Dit gebeurt in de sprintplanning. Het verschilt overigens per organisatie en afdeling of de PO de meeste ideeën van anderen krijgt aangereikt of er zelf mee komt. Als communicatieprofessional kun je in het team zitten, maar ook zelf Product Owner zijn. Bijvoorbeeld als je een nieuwe website wilt laten maken en het bureau dat je inzet volgens scrum werkt.

Uitwerken in een Refinement

Een refinement is een overleg waarin je duidelijkheid krijgt over wat er nodig is om het idee uit te werken. Je overlegt met de mensen uit het team die het onderwerp gaan uitwerken. Soms met z’n tweetjes, soms met het hele team. Bij het idee van de feedback-knop kun je bijvoorbeeld denken aan: wat is de bedoeling van de knop? Wat krijgt de gebruiker die erop klikt te zien? Moet er een duimpje omhoog of omlaag bij? Moet de gebruiker überhaupt een oordeel kunnen geven, of alleen suggesties kunnen doen? Is het handig als de gebruiker de optie krijgt om direct met iemand te chatten? Waar komt de feedback uit? enzovoort enzovoort.

Vragen voor communicatieprofessionals (teamlid)

Hierboven gaf ik voorbeelden vragen die je als teamlid kan stellen bij het idee van een feedback-knop. In het algemeen zou ik zeker antwoord willen hebben op deze vragen:

  • voor welke doelgroep(en) is het product?
  • wat moet er inhoudelijk aan bod komen? Zijn er bepaalde productvoordelen? Is er feedback van klanten waarbij we moeten aansluiten?
  • wat is de customer journey?
  • hoeveel ruimte is er voor tekst en beeld? Zijn er bepaalde website-elementen die we gaan gebruiken?
  • is er bestaande tekst of beeld waar we bij moeten aansluiten? Of een huisstijl of tone-of-voice?

Spikes en designsprints

Een idee is dus sprint ready als iedereen goed genoeg weet wat hij moet doen. Soms is 1 refinement genoeg, soms kom je vaker bij elkaar. Of je merkt dat er eerst meer data nodig zijn om te beslissen hoe je het idee wilt uitwerken. Of je komt er in de refinement achter dat het eigenlijk geen goed idee is. En je er dus geen tijd meer aan wilt besteden. Het komt ook voor dat er meer onderzoek nodig is door verschillende teamleden. Hiervoor plan je aparte spikes in: je reserveert een bepaalde hoeveelheid tijd in een sprint om het idee verder te refinen. Is een idee zo groot dat het voorwerk heel veel tijd kost? Dan kun je een aparte designsprint overwegen. Je besteedt dan 5 dagen om een idee uit te werken tot een werkend prototype. Zo’n prototype kun je dan met je klanten delen om weer feedback te verzamelen.

In de volgende blog lees je alles over de sprint zelf, onder andere over het scrumbord en de dagstarts.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.