Je kent het misschien wel. Je wilt een leuk artikel schrijven, maar je weet niet waar je moet beginnen. Net wanneer je denkt dat je op genoeg ideeën komt, krijg je maar niks op papier. Of je moet het nieuwe thema kiezen voor de nieuwsbrief, maar er komen alleen thema’s voorbij die al eens zijn geweest.
Kortom: om op leuke ideeën te komen kan je soms wel wat hulp gebruiken. Stel je gaat een workshop geven over een gezondere leefstijl op de werkvloer. Dan wil je natuurlijk dat er zoveel mogelijk aanmeldingen komen. Maar hoe zorg je daar dan voor? Om op creatieve antwoorden te komen moet je soms even op een andere manier denken. Daar zijn verschillende brainstorm-technieken voor. In deze blog lees je 3 tips om op goede ideeën te komen.
Tip 1: Omgekeerd brainstormen
Een leuke manier om antwoord op je vraag te krijgen is door de vraag om te draaien.
Hoe zorgen we dat er geen enkele aanmelding komt voor de workshop?
- Brainstormen maar! Schrijf met je collega’s zoveel mogelijk dingen op die hiervoor kunnen zorgen. Bijvoorbeeld “geef de workshop op een onmogelijk tijdstip, in de nacht” of “geef nergens aan waar je je kan aanmelden voor de workshop”. Verplaats je even in precies het tegenovergestelde. Maak daar een mooie lijst van. Of een mindmap. Wat voor jou prettig werkt. Schrijven is altijd een goed idee. En dan bedoel ik natuurlijk met pen en papier. Of geeltjes en stiften.
- Je hebt nu een lijst met dingen die bij de potentiële deelnemers onduidelijkheid oproepen. Mooi! Dan gaan we nu kijken hoe we deze lijst kunnen omkeren. Naar dat wat je juist wél wil. Zet de onderdelen één voor één om in het positief tegenovergestelde.
- Kies hier vervolgens de oplossing uit die het meest aanspreekt en leg daar de nadruk op. Voilà! Je weet nu wat het belangrijkste is om te benadrukken om zoveel mogelijk aanmeldingen te krijgen. Stemmen op de leukste of beste kan natuurlijk ook. Zo betrek je je collega’s er op een leuke manier bij.
Tip 2: Associëren
Bij deze brainstorm-techniek laat je de uitkomst aan het toeval over.
- Begin met een random woord. Iets wat niks te maken heeft met jouw vraag. Pak er bijvoorbeeld een tijdschrift bij en prik al bladerend blind een woord. Dit is je startwoord.
- Bedenk nu minstens 10 associaties die je krijgt bij dit woord. Vervolgens prik je (ook blind) uit deze lijst met associaties weer een woord.
- Kijk nu of je met dit willekeurige woord een antwoord kan geven op jouw vraag. De uitkomst was bijvoorbeeld appelboom. Is het een idee om deze appelboom letterlijk of figuurlijk in te zetten om deelnemers te werven?
Tip 3: Wat zou Superman doen?
Hoe zou Superman deze vraag beantwoorden? Wat zou Frans Bauer doen om zoveel mogelijk deelnemers te werven voor deze workshop? Hoe pakt Donald Duck dit probleem aan? Kies een persoon of karakter met een uitgesproken persoonlijkheid. Door te denken als deze persoon krijg je een bredere kijk op je vraag. Dit kan het makkelijker maken om tot creatieve oplossingen te komen. En als je binnen je organisatie werkt met persona’s, dan kan je deze hier natuurlijk ook heel goed inzetten. Al gaat dat in dit voorbeeld wat minder op.
Heb je zelf nog leuke tips om op goede ideeën te komen? Laat ze achter in een reactie. Ik ben benieuwd!