Hoe komt het dat we soms wegkijken bij het zien van een goed bedoelde commercial? In een eerder blog schreef ik al dat goede doelen en activisten er weleens een handje van hebben om nare beelden de wereld in te gooien. Daarmee bedoel ik de tv-commercials met geweld, natuurrampen en zielige dieren. Hoe kunnen deze beelden beter aansluiten bij de tekst?
Ze bedoelen het goed
Nare beelden met alle goede bedoelingen natuurlijk. Ze willen laten zien hoe vervelend het op sommige plekken is. Dat we daar iets aan moeten doen. Deze commercials spelen heel erg in op emoties om daar hun doel mee te bereiken. Ze willen iets van ons als lezer, dat we “ja” zeggen en een donatie doen.
Het begin is er…
Met de woordkeuze zijn ze al een heel eind. Positieve, motiverende woorden waar je direct “ja” op zegt. Twee voorbeelden:
- “Jij bent, net als wij, groot liefhebber van dieren.”
- “Jij vindt toch ook dat ieder kind recht heeft op een veilige plek om te spelen?”
Hiermee krijgen ze je mee. Je denkt “ja, dat klopt!”. Passen ze dit een paar keer toe, dan ben je als kijker eerder geneigd om ook op het verzoek “ja” te zeggen en de donatie te doen.
…nu de afwerking
Over de beelden mogen ze wat mij betreft nog wel even goed nadenken. Want waarom worden er dan naast deze mooie woorden van die nare beelden getoond? Die schreeuwen bij mij overduidelijk “nee”.
Zie ik overstromingen en auto’s die meegesleept worden, dan wekt dat afkeer bij me op.
Komt er een tv-commercial langs met verhongerde pups? Dan kijk ik direct de andere kant op.
Verwarrend. De tekst zegt “ja”, de beelden zeggen “nee”. Als ze slim omgaan met consistentie in de boodschap, zorgen ze ervoor dat beiden “ja” zeggen. Laat met de beelden zien wat je samen kan bereiken! Gelukkig zijn er ook organisaties die daar al wel gebruik van maken:
Kortom:
Wees vooral consistent in je boodschap. Het is belangrijk dat woord en beeld in 1 lijn staan met elkaar. Kijk goed naar je doel. Wat wil je bereiken met de boodschap? Voer dit vervolgens ook door in je andere uitingen. Zo krijg je je lezer eerder mee in wat je wil bereiken. Of dit nu een donatie is of een aanmelding voor de nieuwsbrief.