We zijn aan het einde gekomen van de sprint, vandaag lees je alles over de review/demo en retro.
Review / demo
Op de laatste dag van de sprint sluit je af met de sprintreview, ook wel demo genoemd. Tijdens deze meeting show je het product aan het team. Je kunt daar eventueel andere geïnteresseerden bij uitnodigen. Soms worden er reviews gehouden voor grote groepen mensen. Als het hele bedrijf agile werkt, kan het gebeuren dat je collega’s een beetje reviewmoe raken. Je ziet dan steeds minder mensen verschijnen. De uitdaging is om sprankelende reviews te houden en ze slim te doseren zodat het interessant blijft.
Content in de spotlight
De review is het moment waarop anderen meekijken naar jouw content, wees voorbereid op (ongezouten) kritiek. Leg eventueel de redenering achter bepaalde keuzes uit. Zorg dat je notities kan maken, zodat je opvolging kan geven aan de feedback. Laat weten dat wanneer je erop terugkomt. En doe dat dan ook 🙂
Retro
In de retro bekijk je met het team wat er wel en niet goed ging. Bij het ene bedrijf beperkt zich dat tot het proces, maar ik heb ook retro’s meegemaakt waarin feedback op gedrag werd gegeven. Voor het laatste moet de setting natuurlijk veilig zijn. Het doel van de retro is om te zorgen dat je als team beter gaat presteren en lering trekt uit dingen die niet goed gingen. Soms leiden de bevindingen uit een retro tot een nieuwe story die het team gezamenlijk gaat oppakken om zichzelf te verbeteren.
Dit was het laatste deel in de serie Scrum voor communicatieprofessionals. Heb je aanvullingen? Of wil je je eigen ervaringen delen? Reageer dan hieronder.