Zomaar 2 personalisaties die we onlangs in ons privéleven tegenkwamen

 

Zoals iedereen gaan wij graag op stap met het gezin. En dat brengt leuke ervaringen met zich mee. Nieuwe dingen zien of meemaken…. En ervaringen op het gebied van communicatie, in dit geval: personalisatie. In dit blog deel ik onze recente ervaringen en geef ik je de tips die ik er uithaal. Goed om rekening mee te houden als je gaat personaliseren.

Bijna geboekt

Ik begin even met de voorjaarsvakantie. We wilden een huisje boeken en we twijfelden een beetje of we nu wel of niet en huisje met een sauna wilden en nog wat van die dingen. Wat we wel wisten is dat we naar Zeeland wilden. Babette had al even rondgekeken en ik ging een dag later verder. “We hebben onthouden waar je was,” of iets van die strekking verscheen er toen ik een site bekeek die Babette eerder had bekeken. De data, het huisje wat Babette leuk leek, of we wel of geen lakens wilden enzovoort. Alles was alvast (nog) ingevuld en dus kon ik makkelijk verder. Ik had bijna geboekt! Bijna.

Extra kosten – dikke doei

Kijk, een beetje belasting erbij is prima en logisch. Maar als ik filter op ‘huisje met sauna’, dan verwacht ik niet dat er ineens tijdens het boeken een dikke toeslag bijkomt voor ‘sauna’. En zo waren er nog wat dingen – ik geloof dat de schoonmaakkosten bijvoorbeeld vrij buitensporig waren. Was de prijs uiteindelijk redelijk? Ja, die was best oké. Heb ik geboekt? Nee, want ik hou niet van verborgen kosten, in ieder geval niet als daardoor de prijs verdubbelt. Ik knap dan af. Uiteindelijk hebben we een prima Airbnb geboekt en een fijne tijd gehad.

Welkom, Babette Bosman

Vandaag staakt het onderwijs. Een mooi moment om met oma en de kinderen op stap te gaan. Babette heeft kaarten geregeld en kreeg een mailtje van het Van Gogh Museum met een gepersonaliseerd filmpje: direct in het begin zie je een jongen een bord omhooghouden met haar naam. Geinig. Ook wel een beetje gekunsteld. verderop in het filmpje kwam onderstaande voorbij:

Het is denk ik heel persoonlijk of je dit leuk of grappig vindt. Dat is altijd lastig.

What’s in it for me?

Wat ik bij het filmpje van het Van Gogh museum mis, is meerwaarde. De toevoeging van de naam in het begin van het filmpje geeft heel even licht opgekrulde mondhoek, maar kost veel tijd. Even later krijg je handige informatie. Op de vloer staat aangegeven welke kant je op moet om de verschillende collecties te zien. Nu ben ik een snelle lezer, maar dit ging voor mij te snel. Er wordt meer tijd aan het tonen van je naam besteed dan aan het tonen van nieuwe info. Binnen die context word ik niet echt blij van zo’n personalisatie. Bij de huisjeswebsite bood de personalisatie echt meerwaarde, namelijk geen gedoe met opnieuw filteren, maar direct verder kunnen. Jammer dat de filters niet meteen meegenomen werden in de prijs. Want ik was al aan het boeken!

Tips voor personalisatie

De samenvatting: uit onze ervaring haal ik deze 3 tips om mee te nemen als je gaat personaliseren:

  1. Gebruik je data. Je klant helpen om verder te gaan waar hij was, is daar een goed voorbeeld van.
  2. Zorg dat je meerwaarde biedt, je personalisatie moet relevant zijn in de context waarin je personaliseert.
  3. Test je personalisaties. Controleer of je bezoekers bestellen of tevredener zijn dankzij je personalisatie. Gebruik hiervoor een controlegroep. Dan weet je zeker dat je personalisatie het verschil maakt.

Heb je zelf goede of minder goede ervaringen met personalisatie? Of andere tips? Deel ze in de comments 🙂