Niet iedereen is het erover eens of vakjargon een contaminatie is van van vaktaal en jargon. Maar je hoort overal dat je geen jargon moet gebruiken. Is dat zo?
Dat ligt eraan. Er zijn situaties waarbij jargon beter werkt dan de ‘vertaling’. Bovendien gaat jargon verder dan vaktaal. Zo is puber zijn geen vak, maar hoort er wel een heel eigen jargon bij.
Ken je doelgroep
Als je doelgroep ook ‘uit het vak’ komt, is het juist goed om jargon te gebruiken. Artsen hebben het liever over een laparoscopie dan over de inspectie van de buikholte op een minimaal-invasieve methode (met dank aan Wikipedia). Soms heb je te maken met een gemengde doelgroep, dan is het wat lastiger om te bepalen hoe je met jargon omgaat. Kijk dan naar het opleidingsniveau en de interesses van je lezers. Als je graag professioneel fotograaf wil worden, ben je bereid om heel veel jargon uit de wereld van de fotografie te leren. Want hoe meer de simulatie lijkt op het echte werk, hoe beter. Maar als je de ouders van leerlingen informeert over gameverslaving, zul je misschien moeten uitleggen wat Multiplayer of Godmode betekent.
Lees en luister!
Taal verandert, dus raken sommige termen die eerder vrij onbekend waren, ingeburgerd. Zeker bij technologie of gadgets gaat het hard. We appen wat af, maar niemand weet meer wat een LP of een single is – en ik bedoel dus geen alleenstaande (alleengaande?). En lees je dit blog over 4 jaar, dan denk je misschien: ‘Oh ja, appen! Dat deden we toen…’ Lees dus veel, dat is sowieso een goede andere tip om beter te schrijven.
Blijf jezelf
Iedereen kent wel de oudere leraar die tegen de pubers in zijn klas zegt dat het echt ‘heel gaaf’ is. Maar dat begrip is natuurlijk allaaaaaaaang passé. Bruut, vet, ziek, hard – al dan niet met de vreselijke ziekte ervoor hebben gaaf opgevolgd en terwijl ik dit schrijf, gebruiken de kinderen ongetwijfeld alweer andere woorden om hun instemming uit te drukken. En dat is geen probleem. Ik ben geen kind, dus hoef ik mij zo ook niet uit te drukken. Maar wat dan als ik kinderen of pubers wil aanspreken? Kijk dan op websites waar veel pubers komen. Als je nu zoekt op Niet omdat het moet, maar omdat het kan, kom je alleen nog maar bij die Tele2-reclame uit, maar het was al lang een typische internet uitdrukking. Net als YOLO – ik hoor het Cohen nog zeggen. En ken je het verschil tussen WTF en FTW? Zorg dus dat je weet waar je het over hebt. Doe het goed of doe het niet.