Met deze 4 tips schrijf je duidelijke foutmeldingen

Ik heb er even over nagedacht en ik denk dat ik dagelijks toch wel minimaal 2 foutmeldingen krijg. Sommige zijn lekker duidelijk Wilt u Adobe Reader nu bijwerken? en andere wat minder:

batterij bijna leeg

20% batterijlading over

Sluit / Spaarstand

Op het eerste gezicht lijkt ‘ie best helder. Maar wat is die spaarstand? Zit ik net een interessant artikel te lezen, krijg ik die melding. Geen idee of ik in de spaarstand kan doorlezen. Dimt het scherm dan te veel? Natuurlijk kan ik het een keertje proberen of ff googelen, maar ik wil gewoon het artikel uitlezen. En uiteindelijk maakt het niets uit. D’r moet gewoon stroom in. Nu ik erover schrijf, heb ik de betekenis van de energiebesparingsstand toch even uitgezocht. Het blijkt dat je iPhone vooral stopt met allerlei dingen op de achtergrond te doen. Mail ophalen, apps verversen, dat soort. Doorlezen kan dus prima. Waar het hier fout gaat, is dat de melding veronderstelt dat ik weet wat de spaarstand precies is. En daarmee zijn we bij tip 1:

Tip 1: bedenk wat je gebruikers weten

De foutmeldingen in een programmeeromgeving mogen ingewikkelder zijn dan de meldingen in een spelletje voor kinderen. In het voorbeeld van de iPhone is het probleem dat de meeste mensen waarschijnlijk wel snappen dat de telefoon ‘iets niet of minder’ moet doen om energie te besparen. Maar wát dat is, is niet per se voor iedereen even logisch.

Tip 2: wees concreet

Herinner mij later – wanneer dan? Ik weet alleen dat ik nú nog iets wil afmaken omdat ik een deadline heb. Over een uurtje ga ik lunchen, doe die update dan maar.

Tip 3: benoem de oplossing

Veel foutmeldingen melden alleen de fout: Dit telefoonnummer klopt niet. Terwijl het heel makkelijk is om de oplossing te melden: voer een telefoonnummer van 10 cijfers in. Soms is het handig om daarbij ook te vermelden wat niet kan: gebruik alleen letters en cijfers, geen leestekens.

Tip 4: gebruik makkelijke woorden en korte zinnen

Als er een moment is om simpel te schrijven, dan is het wel bij een foutmelding. Je wil niets ingewikkelds lezen over techniek, je wil gewoon dat formulier invullen of gewoon verder lezen. Schrijf zinnen van maximaal 12 woorden en vermijd technische termen.

Wel of geen ‘Oeps!’?

De laatste tijd kom ik steeds vaker ‘gezellige foutmeldingen’ tegen. Met een woordje als ‘Oeps’ of ‘Foutje’ erin. Wat vind jij? Irritant of juist wel zo aardig?