Onze visie is dat iedereen beter kan leren communiceren. Dan kan je je afvragen waarom wij ook tekstschrijven als dienst aanbieden. Het lijkt dan handiger om eerst je eigen skills te verbeteren en daarna zelf je teksten te schrijven. Dat klopt, dat kan prima werken. Toch is er een aantal redenen om tekstschrijven uit te besteden.
1. Veel oefenen
Je wordt beter in alles wat je vaak doet, oefenen, oefenen, oefenen. Binnen jouw werk zul je waarschijnlijk werkzaamheden hebben waar je je dagelijks mee bezig houdt; hierin ben je zeer geoefend. Dan kan je je misschien beter bij je vak houden en niet investeren in zelf beter leren schrijven. Soms ligt het anders. Veel marketingmedewerkers sturen bureaus en freelancers aan en schrijven zelf steeds minder. Het kost dan tijd voor je op hetzelfde niveau zit als degenen die je inhuurt. Om minder afhankelijk te worden van externe partijen is een training volgen een uitstekend idee. Het is alleen niet de oplossing voor de content die je morgen nodig hebt. Daarmee maak ik meteen een bruggetje naar de volgende reden om tekstschrijven uit te besteden:
2. Deadlines
Soms heb je op een bepaald moment tekst nodig en heb je binnen je bedrijf die capaciteit niet. Dan is het fijn als je de tekst door een ander kan laten schrijven. Even een klein puntje vanuit eigen ervaring: hoe beter je brieft, hoe beter het resultaat overeenkomt met jouw wensen. Ook als de druk groot is en je eigenlijk geen tijd hebt, moet je aan een tekstschrijver vertellen wat je wil. Dat gaat meestal prima met een telefoontje.
3. Het gaat niet alleen om schrijven
Meestal is er behoefte aan een tekstschrijver als er iets verandert. Je gaat nieuwe producten of diensten leveren, je kiest voor een nieuwe tone of voice of je verbetert bestaande processen. Het helpt dan als iemand van buitenaf er met een frisse blik naar kijkt, zonder historische ballast of andere belemmeringen. Kies een kritische tekstschrijver, 1 die kijkt naar de vraag achter de vraag. Dat betekent dat je soms iets heel anders krijgt dan je oorspronkelijk had gedacht. Maar wel iets waar jij en je lezers heel blij van worden.
4. Het wow-moment
Als je op een andere manier gaat communiceren als bedrijf, wil je het liefst een wow-moment hebben; 1 moment waarop alles verandert. De beste manier om dat wow-moment te creëren is als je een mix maakt van uitbesteden en zelf beter leren schrijven. Dan kun je naar de klanten toe een big-bangeffect geven: al je bestaande teksten heb je uitbesteed en lanceer je in een nieuw jasje. En ondertussen zorg je ervoor dat je mensen in diezelfde nieuwe schrijfstijl de dagelijkse mails en (nieuws)berichten versturen.
Redenen te over om (een deel van) je teksten uit te besteden, dus. Kies wat het beste bij jou past of vraag ons om advies.
Nog een reden om tekstschrijven uit te besteden die ik vaak tegenkom: je weet te veel van jouw business af. Dat maakt het voor veel ondernemers en communicatiemedewerkers lastig om de rode draad te vinden.
Dankjewel voor je aanvulling, Edward!
Een frisse blik doet altijd wonderen. In trainingen geef ik vaak de tip om teksten door een buitenstaander te laten lezen.
Die buitenstaander kan ook helpen met het vinden van de rode draad. Wat wil hij weten over jouw business? Hoe zou hij het verhaal van jouw business vertellen? enzovoort