Autotaal – over de taal rondom auto’s

 

Mijn Dikke van Dale gaat van rijkszwaard naar rijkunst. Rijkuitgerust ontbreekt. Sterker nog, ook in de editor van dit blog staat er direct een rood kronkellijntje onder. Maar dat weerhoudt BMW er niet van om rijkuitgerust rijkelijk vaak op hun site te gebruiken. En zinnen als: Zijn vormen en lijnen verbinden klassieke elegantie met markante sportiviteit. Concurrent Audi gaat nog verder: De vernieuwde Audi A1 weerspiegelt een moderne levenswijze. Hij gaat uit van zijn eigen kracht, inclusief alle persoonlijke kenmerken die daarbij horen. En hij leeft echt in het nu. Nee, die laatste zin heb ik erbij verzonnen. Maar wat is dat toch met het taalgebruik rondom auto’s?

Een eigen cultuur

Een aantal jaar geleden acteerde Jeroen van Koningsbrugge de typische autoverkoper voor Citroën. En die was voor iedereen herkenbaar. De autohandel is dus een cultuur op zich. En daar hoort een eigen, typerend taalgebruik bij: De Renault Mégane valt op door zijn krachtige en dynamische design. De kenmerkende LED-verlichting voor en achter trekt onmiddellijk de aandacht van voorbijgangers, schrijft Renault over de Nieuwe MEGANE. Veel bijvoeglijke naamwoorden en veel nadruk op uitstraling en effect op de berijder en zijn omgeving. Het is interessant om te volgen hoe dit zich ontwikkelt. Gaat deze cultuur veranderen? Toekomstvoorspellers en trendwatchers zijn het er namelijk over eens: We staan aan de vooravond van een revolutie. Straks worden zelfrijdende auto’s de norm. Op afroep beschikbaar om je tegen betaling te brengen waar je moet zijn. Nooit meer zoeken naar een parkeerplek en – belangrijker nog – je kunt tijdens de rit op je Smartphone blijven kijken. Of het echt zo’n vaart loopt, weet ik niet.

Hoe schrijft Tesla?

Nieuwkomer Tesla daagt de gevestigde orde uit. Dat doen ze op inhoud: hun technologie bepaalt hun succes. Model S is ontworpen om de veiligste en de sensationeelste sedan op de weg te zijn. Met ongeëvenaarde prestaties die worden geleverd door Tesla’s unieke elektrische aandrijflijn, accelereert Model S van 0 tot 100 km/u in slechts 2,7 seconden. De toon lijkt op het eerste gezicht op die van andere autofabrikanten. Toch gaat het bij Tesla meer over beloftes die ze doen en de invulling daarvan. Vergelijk de twee teksten hierna maar eens, de eerste is van Mercedes, de tweede van Tesla:

Bij de A-Klasse staat alles in dienst van de dynamiek. Van de agressieve voorskirt en de strakke flanken tot de opvallende achterzijde, optioneel met led-verlichting. 

De koplampen verbeteren niet alleen het design, maar dragen ook bij aan de veiligheid: 14 adaptieve LED-lampen in de lichtunits verbeteren ’s nachts de zichtbaarheid, vooral in bochten.

Zelfs als het over design gaat, heeft Tesla het over de functionaliteit. Ik merkte wel dat ik de teksten soms met een Amerikaans accent in mijn hoofd las. Zitten de vertalingen te dicht bij het Amerikaans en net iets te ver van het Nederlands? In ieder geval is hun online communicatie niet zo disruptive (of zijn we dat woord al zat?) als hun auto’s.

Wat doe je met je auto?

Je hoort het mensen vaak zeggen: Hij brengt me van A naar B. Wat dat betreft is het aardig om met Skoda af te sluiten. Ook Skoda heeft het af en toe over …het strakke exterieur, met driedimensionale lijnvoering, maar over het algemeen blijven ze daar weg. En hebben ze het vooral over wat jij met je auto gaat doen: Op zaterdag sta jij als trouwe voetbalvader langs de lijn je zoon van goed bedoeld advies te voorzien. De kleine voetballers (of hockeyers of ruiters of…) passen na de wedstrijd makkelijk in je auto. Na alle dynamische belevingen en ervaringen vond ik dat heel verfrissend.