Creatief schrijven op commando

Dit is een lastige. Kan je creatief schrijven op commando? Een muzikant die ik ken, zei ooit: inspiratie kun je afdwingen. Werkt dat voor creatief schrijven ook zo? Laat ik beginnen met uitleggen wat ik hier bedoel met creatief schrijven: schrijven vanuit het niets. Dus zonder briefing of duidelijk vooropgezet plan. Het hoeft dus geen verhaal of gedicht te worden, behalve als dat is waarvoor je ging schrijven. En dat laatste is waar het om gaat: waarom ga je schrijven? Ik zal je laten zien dat je vanuit het doel vanzelf bij inspiratie terechtkomt.

Het doel geeft je grenzen en ruimte

Echt doelloos schrijven doet niemand. Of je nu graag een verhaal vertelt, of een blog schrijft, je hebt er altijd een doel mee. Soms is dat doel simpelweg: kennis en ervaringen delen. Stel, je werkt bij een ICT-bedrijf dat is gespecialiseerd in veiligheid. Je begint een blog om kennis te delen over veiligheid in de ICT. In dat geval is de grens direct duidelijk: het moet gaan over veiligheid in de ICT. Persoonlijke ervaringen? Natuurlijk, zolang ze bijdragen aan je verhaal over veiligheid in de ICT. Een kattenplaatje erbij? Prima, kattenplaatjes kunnen altijd tenslotte.

Je doelgroep bepaalt hoe en wat je schrijft

Natuurlijk hou je ook rekening met je doelgroep. Als jouw blog bedoeld is voor systeembeheerders kun je meer technische termen gebruiken dan bij een blog voor eindgebruikers. En schrijf je voor collega’s of juist voor (potentiële) klanten? Ook dat bepaalt hoe je schrijft. En wát je schrijft. Want zaken die binnen je eigen werkkring ruimschoots bekend zijn, zijn dat vaak niet voor je klanten.

Maar hoe zit dat met die inspiratie? Hoe weet je waarover je gaat schrijven?

Ter inspiratie: Google is my friend

Als je zelf gaat bloggen voor je bedrijf, dan weet je veel over je vak. Dus volg je het nieuws en wat vakgenoten doen. Vaak kun je daar prima aanleidingen in vinden om een stuk te schrijven. Heb je zo niks in je hoofd? Geen punt: zoek op het onderwerp en vul het eventueel aan met ‘nieuws’. En kijk ook eens wat de gerelateerde termen die Google aanbiedt, je opleveren. Zo kom je vast wel iets tegen wat je interessant vindt. En als het je vak is, heb je er vast wel een mening over. Stof genoeg voor je tekst. En soms maak je zelf iets interessants of bijzonders mee.

google-schermafdruk-zoekopdracht

Wat irriteert je?

Irritatie is inspiratie, zei Michiel Romeyn een keer. En dat klopt als een bus. Dus: waar irriteer jij je aan? Voor iemand die ICT veiliger maakt, is er genoeg denk ik zo: gele briefjes met het password op het beeldscherm, mensen die bestanden met klantgegevens gewoon mailen naar een verzendhuis of USB-sticks in het algemeen. Ook als je denkt: dat heb ik al vaker gehoord of gelezen kan het interessant zijn. Het is jouw vak, maar meestal niet van je doelgroep.

Hopelijk kun je met deze tips uit de voeten als je gaat schrijven vanuit het niets. Heb je zelf nog tips? Deel die dan gerust in de comments.