TL;DR?

Voor wie het niet weet: op het internet staat deze afkorting voor too long; didn’t read. Het sluit goed aan bij de perceptie van veel mensen dat alles op internet lekker kort moet zijn. Mensen besteden maar een paar seconden aan je webpagina, hoor ik vaak. Je zou haast geneigd zijn om te denken dat alles wat je schrijft voor internet zo kort mogelijk moet zijn. Het is dan ook een opdracht die opdrachtgevers vaak meegeven: houd het kort. Ik denk dat het anders zit. Volgens mij draait het om context en leesbaarheid.

Context

Je kunt niet zomaar zeggen: kort is beter. Dat hangt voor een groot deel af van de context. Voor het gemak gebruik ik nu context als containerbegrip voor een aantal zaken:

  • jouw vak en jouw rol
  • doel van je content
  • doelgroep van je content
  • het medium waarop je je content plaatst
  • de hoeveelheid tijd die je content waard is
  • de titel van je content

Jouw vak en jouw rol

Soms is kort prima. Als je fotograaf bent, hoef je misschien niet veel tekst op je website te zetten. Als bezoekers zien wat de kwaliteit is van je werk en misschien ook wat je kost, dan is dat vaak genoeg om voor jou te kiezen. Daarvoor heb je weinig woorden nodig. Maar het gaat ook om jouw rol: sommige fotografen doen meer dan alleen fotograferen. Ze geven bijvoorbeeld workshops of gebruiken bijzondere technieken. Als je jouw kennis wilt delen, maakt de lengte niet meer uit: je lezer moet er echt wat aan hebben, daar gaat het om.

Doel van je content

Kennis delen is dus een mogelijk doel van je content. Naamsbekendheid of merkbeleving verhogen zijn andere voorbeelden. En misschien wil je wel verkopen met je content. Dat maakt allemaal nogal uit voor de tijd die je lezer je gunt. Je hoeft geen 1000 woorden (~2 A4)  te vullen over een telefoonhoesje van 10 euro 🙂

Doelgroep van je content

Je schrijft altijd voor een bepaalde doelgroep. Hoe meer je weet over je doelgroep, hoe beter. Werken ze bijvoorbeeld met hun handen en kan het zijn dat ze weinig lezen? Dan werkt het vaak beter om je tekst kort te houden. Tegelijkertijd is het ook belangrijk dat je weet hoe interessant je doelgroep jouw product of dienst vindt. Als jij insecten verdelgt, dan vinden mensen je op 1 moment heel interessant: als er een wespennest aan hun dakgoot hangt. Ze willen er waarschijnlijk niet uit pure interesse informatie over lezen. Het tegenovergestelde geldt bijvoorbeeld voor mode: mensen die geïnteresseerd zijn in mode, zijn dat over het algemeen altijd.

Het medium waarop je je content plaatst

Je kent het wel, je veegt half afwezig door je Facebook-timeline, klikt een keer op een kattenfilmpje of liket een foto van het gezin van je oude klasgenoot. En ergens daartussen zie je een link naar een interessant artikel. Is dat nu hét moment waarop je een tekst van 10 pagina’s wilt lezen? Precies. Wat als jouw verhaal een case is die echt 10 pagina’s verdient? Dan maak je een samenvatting die je bijvoorbeeld deelt via LinkedIn waarbij je mensen triggert om het volledige verhaal te lezen. Misschien moet je er wel een whitepaper van maken, of geef je mensen de mogelijkheid een complete pdf in hun mail te ontvangen.

De hoeveelheid tijd die je content waard is

Als jouw blog mensen leert om voortaan 2 euro op hun wekelijkse boodschappen te besparen, dan is het best teleurstellend om je door 2000 woorden te moeten worstelen. Maar als ze 50 euro besparen, elke week weer, dan is het de moeite zeker waard.

De titel van je content

Het laatste voorbeeld kan ik mooi gebruiken om aan te geven hoe je titel al een verwachting oproept bij je lezer over de hoeveelheid content. Leer in 8 minuten hoe je elke week 50 euro bespaart. Die 8 minuten baseer ik op de gemiddelde leessnelheid van mensen. Gek genoeg vind ik 8 minuten wel iets te lang voelen, ook al is de winst zo groot. Ik schat in dat je ook best 5 minuten kan gebruiken in je kop. Dan moet je wel je lezer helpen om de tekst sneller te begrijpen.

Leesbaarheid

Nadenken over de context heeft alleen zin als je daarna een leesbare tekst schrijft. Natuurlijk houd je rekening met het niveau van je doelgroep. Zo had ik het al even over het gebruik van jargon. Daarnaast kun je meer doen: gebruik goede koppen die je lezer door de tekst heen helpen. Zet eens wat vaker een punt. En kun je 2 woorden voor hetzelfde begrip gebruiken? Kies dan voor het woord dat het meest gebruikt wordt. Als je je tekst op die manier schrijft, help je je lezer om jouw content sneller te begrijpen. Zodat ze nooit verzuchten in de comments: TL;DR.

Wie TL;DR in de comments onder dit artikel zet, is af 🙂

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *