Dat doe je maar op facebook

Regelmatig zie ik het voorbijkomen: “Dit is meer iets voor facebook.” Op dumpert, omdat de kwaliteit van een filmpje te wensen overlaat bijvoorbeeld. Maar meestal zie ik het op LinkedIn voorbijkomen. Laatst zag ik het bij iemand die de geboorte van zijn eerste kind deelde. Iets wat bij mij in ieder geval nogal een livechanging event was. Met natuurlijk invloed op mijn werk, want slaapgebrek helpt bij mij niet om mijn werk beter te doen. Integendeel. Daarnaast heeft dit ‘event’ ook nogal invloed op je beschikbaarheid. En dat geldt natuurlijk voor vrouwen én mannen. Sommige mannen nemen alleen het wettelijke minimum vrij, maar veel anderen zijn liever langer samen met hun nieuwe gezin. Dus wat mij betreft zijn er behalve de emotionele impact ook sterke inhoudelijke argumenten om je zakelijke contacten op de hoogte te stellen van de geboorte van je kind.

Puzzeltjes en Richard Branson

Wat van mij wel op facebook of waar dan ook buiten mijn blikveld mag blijven zijn die (1 + 1 = 3, 2 + 2 = 6, 3 + 3 = …?) puzzeltjes. En die eeuwige update met een foto van Richard Branson die zegt dat je je personeel zo goed moet behandelen. Geee! Thanks, man, dat had ik zelf echt niet kunnen bedenken. En zo zijn er meer, vaak over Nelson Mandela, de Dalai lama of Steve Jobs.

Experts en Oude mannetjes

Ik vind het lastiger om een mening te vormen over dat ‘expert’-verhaal. In de Nederlandse versie gaat het over een IT-er. Maar oorspronkelijk gaat het meestal over een oud mannetje dat een klap op een scheepsmotor geeft of een krijtstreepje op een generator zet. De eerste keer dat ik het zag, vond ik het wel interessant. Net als het verhaal van de jonge vrouw die besluit koffie te drinken met een oud mannetje. Ze zegt al haar afspraken af en luistert urenlang naar hem. Op LinkedIn zet ze een selfie met een oud mannetje en iedereen en zijn moeder vindt het geweldig (10.000en keren interessant en 1000den commentaren). Wat ik dan bijzonder vind, is dat ik hetzelfde verhaal daarna nog een paar keer zie, maar dan met andere jonge vrouwen (en andere oude mannetjes). Misschien zijn ze geïnspireerd door de eerste vrouw. Misschien hebben ze ook wel echt koffie gedronken met en geluisterd naar het oude mannetje. En misschien ben ik wel te cynisch als ik het fishy vind. Ik weet het niet. Wat ik wel weet, is dat ik zo’n update gewoon kan negeren. Net als al het andere wat mij niet boeit. Dus als jij je barbezoek of je bord met eten met je LinkedIn-contacten wil delen, gewoon doen! En dankzij alle “Doe dat op facebook”-commentaren heb je nog een groot bereik ook.